Information

Køb og salg af klassisk og vintage hifi

F.A.Q.     REGLER & VILKÅR     SIKKER HANDEL     NYTTIGE LINKS     GLEMT PASSWORD






 .




Pioneer SX1050 receiver. Produktionsår: 1976.
120 watt pr. kanal i 8 ohm. 170 watt i 4 ohm. Vægt: 23.4 kg.



Velkommen til køb og salg af klassisk og vintage hifi



"Den gyldne æra"
Den gyldne æra var primært fra 1970-1980. I den periode blev der produceret smukke og gedigne kvalitetsprodukter som stadig spiller i dag og som kvalitetsmæssigt er fuldt på højde med dyrt hifi i dag.
Analog lyden kendetegnes ved at være varm og blød. Helt fri for komprimeret digital lyd pakket ind i billig plastik med kort holdbarhed.

DTS, mp4, bluetooth, playlist og streaming. Lyd har mange navne i dag som ikke fandtes i 60', 70' og 80'.

Musik hentes i dag direkte fra nettet via mobiltelefonen. Man gemmer ikke noget og har intet i reolen som i gamle dage. Man deler ikke musikken med andre som tidligere. Alle går rundt med høretelefoner i deres helt egen verden, til stor glæde for naboerne :).

Musikanlæg i dag er en commodity vare ligesom et par sko og en farvepatron til printeren.
Det handles på nettet med blind tillid til discount kædernes rosende og ofte grov vildledende markedsføring. Kontakten mellem køber og sælger er forsvundet. Der tales ikke længere med begejstring om Maxwell, Gauss, driftseffekt, ohm eller delfiltre når vi køber højttalere. Vi køber små "plug and play" systemer som kan streame mobilens playlister, men fantastisk detaljeret lyd nævnes ikke med et ord. Skal du have godt hifi, findes der kun få forretninger der sælger det og så skal konen eller bankrådgiveren som regel med i beslutningsprocessen. Hifi i topklassen kan være en stor investering og det er det der afgør om det stadig spiller om 30-40 år. Lavprisvarehusenes stereoanlæg repareres ikke og fylder godt op på diverse genbrugspladser efter få år.

Som sagt, så sælges godt hifi ikke i lavprisvarehuse, men derimod i special butikker.

KTradio og Hifiklubben er nogle af dem og her får du også service og viden med i købet.
Det gør du ikke i Elgiganten eller Bilka, men du kan købe en dyr tillægsforsikring til når det går i stykker.

Engang kunne man gå i radioforretningen og få råd og vejledning og gå hjem med 1 kilo brochurer og drømme videre derhjemme, men service, viden og produktkendskab fås ikke hos discountkædernes provisionslønnede forsikringssælgere og weekendafløsere. Informationen på nettet er begrænset til kun at omhandle overdrevne udgangseffekter og evt. tilslutningsmuligheder omkring streaming. Service og viden fås kun i ganske få specialbutikker.

Skal du købe brugt eller nyt og hvad er forskelllen? Køber du brugt, er det billigere i forhold til nyt og køber du kvalitet, holder det i mange år. Klassisk design, er som med arkitekt tegnede møbler. Man kan have dem for livet!

60"
I tresserne købte man radioen, fjernsynet og pladerne i bla. Fona. Her kunne også man lytte til pladen inden man købte. "De er så flinke hos FONA", som deres slogan var i tresserne, men konkurrencen blev for hård og de tabte kampen i salget af fjernøstens commodity produkter som blev billigere og billigere. Vi gik så småt fra mono til stereo. Dog skulle vi ind i halvfjerdserne før stereo for alvor kunne høres i radioens P3 og på plader og bånd. Spolebåndoptageren var det mest almindelige, udover pladespilleren, men så kom kassettebåndoptageren i slutningen af tresserne. Slut med at fumle med store klodsede spolebåndoptagere. Prisen blev billigere og de vandt indpas i alle hjem. Spolebåndoptageren havde dog bedre lydkvalitet og der kunne afspilles/optages på flere spor på de samme bånd, men kassettebånoptageren var langt mindre, alle kunne betjene den og så kunne den tages med over skulderen som en taske.

70" Den gyldne æra
Stereo lyd var blevet almindeligt, men nu skulle vi have endnu bedre lyd og det hed Quadrofoni. Det krævede 4 højttalere og en forstærker med dekoder der kunne splitte signalet ud til 4 højttalere. Det krævede dog at man købte plader der var indspillet i quadrofoni, så her var der tale om et begrænset marked, nemlig ungkarle og hifi entuasiaster der ikke var gift. Ideen med quadrofoni var god nok, men det var på forhånd dødsdømt, da man havde glemt at det var kvinderne der ofte stod for (og bestemte) hjemmets indretning. De ville ikke have en dekoder og flere højttalere ind i stuen. To kunne de gå med til, men 4 var for meget, så manden endte med at drømme videre i radiobutikken og gå hjem med en to kanals forstærker. Husfreden var vigtigere end quadrofoni. Lige så hurtig quadrofonien kom, lige så hurtigt forsvandt den.

I midten af halvfjerdserne åbnede Audioscan butik på Farimagsgade i København. Det var import fra Japan som gav konkurrenterne sved på panden. Mange flere watt til billige priser. Konkurrenterne så skævt til Audioscans produkter, for lokale og europæiske mærker havde svært ved at konkurrere med de billige japanske kvalitetsprodukter som blev solgt til "importørpriser". Man kunne købe løse højttalere og bygge sine egne højttalere. Tressernes "selvbyggertid" fortsatte ind i halvfjerdserne med højttalere som ikke kunne blive store nok. Højttalere som Gamma, Beta og Coral Studio 100, 200 og 400, som var en pendant til JBL, kostede kun en brøkdel og larmede godt på halvfjerdsernes teenageværelser og kollegiefester. Krigen om store og billige watt rasede derudad og når man byggede det selv fik man mere for pengene.

Selvbyggertiden


Mærker som Nikko, Gamma, Coral, Accuphase, Apollon solgte godt og i prøverummet kunne man skrue helt op på sin egen medbragte plade. Der var råd og vejledning og der blev talt hifi fra morgen til aften. Der ses ikke længere skævt til Audioscans mærker fra halvfjerdserne, for kvaliteten holder den dag i dag. I dag er det samlerobjekter som sælges til høje priser. Audioscan blev opkøbt i 1989 af Hifiklubben og endeligt sammenlagt i 1996.

Videomaskinen fik sin plads i stuen under fjernsynet og de første købefilm kostede svimlende 1000 kr. og så var det ikke en premierefilm, men gamle klassikere som Borte med blæsten, men det var status at have een stående på hylden.

80"
Firsernes populære mini, midi og maxi anlæg med dobbelt kassettedeck, røgfarvet glaslåge og en billig plastikgrammofon i toppen er for længst smidt ud. Fjernøstens billige masseproduktion af billig metervare af plastik og billige komponenter holdt ikke længe.

80

Avancen skulle op og kvaliteten faldt drastisk hos flere af de store producenter. Analog var på vej ud og blev langsomt afløst af det digitale. Stereoanlægget skulle være kompakt og blev nu bygget sammen i et billigt skab med glaslåge, kombineret med et par sorte ligegyldige højttalere. Værdiløst i dag. Spolebånd og vinylplader blev afløst af CD'en og DAT båndoptageren i midten af firserne, men DAT båndoptageren blev aldrig den store succes på hjemmefronten, mens CD pladen afløste alle tidligere medier. Det nye medie hvor der ikke var ridser i "pladerne". Der skulle ikke længere spoles frem og tilbage til numrene og båndsalat var en saga blot. Dette marked er forsvundet i dag, på nær hos dem der voksede op med det og som ikke vil kassere hele samlingen.

Laserdisken kom for dem der havde råd, men den var dyr og fik aldrig det store marked, da man ikke kunne optage på de store plader og så var det for dyrt. Videomaskinen kunne optage og der kunne lejes film til weekendens familiehygge, så den blev en stor succes.

90"
I starten af halvfemserne kom surroundsound som henrykkede hele verden. Fantastisk lyd ligesom i biografen, Store forstærkere, 5 højttalere og ledninger overalt, men efter to årtier er det på vej ud i de fleste hjem og kun forbeholdt en lille skare der vil i "biografen" hver dag. Halvfemserne bød ikke på de store forandringer. De store stereoanlæg røg i kælderen eller på loftet og hjemmecomputeren fandt sin plads i hjørnet. Den blev det nye statussymbol og piratkopiering blev hverdag for mange der havde investeret i en cd brænder.

DVD afspilleren blev lanceret i midten af halvfemserne. Bedre lyd og billede, men man kunne ikke længere optage en film. Det var definitivt slut med alt hvad der hed bånd der skulle spoles tilbages efter afspilning. Digitaliseringen var begyndt. Minimalismen var begyndt og stereoanlægget blev mindre og mindre.

"Nullerne"
Efterhånden som internettet blev udbredt, blev båndbredden større og større. Stor nok til at man ikke først skulle hente film og musik, for derefter at kunne afspille det bagefter. Wifi og bluetooth gør at vi streamer hvad vi vil, når vi vil, næsten uden omkostninger. Gratis sider med musik benyttes dagligt via internettet. Musikken er blevet en selvfølge ligesom rent vand i hanen og det må ikke koste noget.

2010 -
Stereoanlægget er for de fleste og specielt den unge generation, erstattet af en smartphone.
På trods at det, har forstærkeren/receiveren og pladespilleren fået en renæssance og det er blevet populært som aldrig før. Mange har fået øjnene op for vintage hifi og stereo. Specielt kvalitetsmærker fra halvfjerdserne.



Er det godt at købe en 30 år gammel forstærker eller receiver?
Ja. Det er ligeså godt som at købe "Svanen, "Ægget" eller et gammelt Omega ur. Du får en kvalitet og lyd du normalt kun får i langt dyrere apparater. Den falder ikke i værdi, snarere tværtimod. Du får en varm analog lyd i stedet for hård komprimeret digital lyd, samt et klassisk smukt design. Meget af det gamle har stået ubrugt i årtier og kan være i god stand.

Mange gode stereoanlæg er blevet sat i kælderen, fordi konen nægtede at have mandens højttalere der var på størrelse med et køleskab eller vaskemaskine, stående i stuen og med tiden blev stereoanlægget mindre og mindre, indtil det hele kunne være i en mobiltelefon. Men i de senere år er denne trend vendt, så nu skal det ind i stuen igen, for det klassiske og smukke design signalerer kvalitet og god smag. Stor lyd kommer ikke fra en mobiltelefon, men fra rigtige højttalere og rigtige watt.

Kan 25-50 watt så leve op til de 300 watt som jeg kan få i Elgiganten for de samme penge?
Ja. For det første spiller de "gamle watt" langt højere end de "gode tilbud" rundt omkring.
For det andet, så bliver du smidt ud af din bolig hvis du bruger alle de nye fede watt du har købt og det lyder ofte ikke særligt godt når man skruer op. Inden du ser dig om, er din dyrekøbte forstærker til 5.000 faldet til 800 kr, for nyt stereo er ikke altid en særlig god investering.
Priserne falder ligeså hurtigt som møbler fra Jysk og brugtmarkedet med masseproducerede mainstream forstærkere fra halvfemserne til 200-1000 kr er enormt.

Bluetooth og streaming på vintage hifi

Kan en gammel forstærker bruges til streaming?
JA! Du skal ikke være nervøs for at være tvangsindlagt til at høre alle farfars gamle plader med peter Belli og ulvene. Du kobler en bluetooth adapter til og så kan du streame al den musik du vil.

Til daglig brug kan man nøjes med 20-50 watt watt af den gode slags og hvis den kunne klare halvfjerdsernes vilde fester, så kan den også i dag. Der er en grund til at en 30-40 år gammel Marantz, Sansui eller Luxman forstærker i dag koster helt op til 10-30-000 kr.

Det er kvalitet der holder. Det er klassisk og det er lækkert design.

Modsat nutidens stereoanlæg, kan det også betale sig at reparere det og det er ofte langt billigere end at købe nyt.



Nikko Alpha II. 120 watt Dual block amplifier

Nikko Alpha II effektforstærker. 120 watt i 8 ohm/180 watt i 4 ohm. Dual monoblock med 2 solide strømforsyninger
Audioscan 1978

En investering
Derfor er det sund fornuft at investere i klassisk hifi.

Vintage hifi og stereo kendetegnes ved en varm analog lyd kombineret med klassisk smukt design. Som et smukt møbel der klæder ethvert hjem. Vintage hifi og stereo med tidsløst design er eftertragtet i dag og selv efter 40 år, udkonkurrerer det nyt stereo i den dyre ende og ikke mindst elektronikkædernes konstante tilbud.
Det holder værdien og ikke mindst glæden ved at eje det.

Grammonen, forstærkeren og vinylen er kommet stærkt tilbage og der sælges i skrivende stund 9.000.000 vinylplader om året. Minimalismens små kompakte anlæg er på retur.

Gå tilbage i tiden med vintage hifi og invester i fremtidens musikoplevelser med ægte High Fidelity.

Hvad forstår man ved High Fidelity?
Betegnelsen HIGH FIDELITY står for lydgengivelse, der nærmer sig den originale lyd mest muligt, og da kvaliteten stadig forbedres, må det være den tekniske udvikling, der til enhver tid bestemmer, om et musikanlæg er kvalificeret til denne betegnelse.

Køb - salg - bytte af hifi og stereo er helt gratis for private og forhandlere.
Opret dig som bruger på mindre end 1 minut og du kan annoncere med det samme. Du får ingen spam herfra. Dine annoncer er online i 400 dage, så du skal ikke tænke på at forny den. Som forhandler/reparatør får du også link direkte til butikken.

Mangler du info om vintage hifi, så se her.

Database med vintage hifi

Radiomuseum.org

Alt til DIY til pladespillere

Læs HIFI-revyen 1978-1999

Læs HIFI-årbogen 1973-1993

Hvordan kan en 30 år gammel receiver lyde bedre end en ny?



Vintage, what else!


"you don’t hear two speakers, you hear a jazz band, and it’s everywhere!"

"To enjoy music like an audiophile, light up your living room with 1970s hardware"

"How I and plenty of others could fall so hard for these trumped-up metal boxes is admittedly a mystery"

"There’s nothing quite like the way that stereo receivers were made in the 1960s, 1970s, and 1980s"


Coral X15. 1983-84. Den sidste udgave af Corals største monitor med enheder i den professionelle serie.
Corals studio monitor blev lavet som pendant til JBL L300 som var de største JBL producerede.
Yderst sjældent til salg i dag og prisen er høj for disse 40 år gamle high end studio monitors, for de spiller fantastisk!






Acoustic Energy Acapella Audio Accuphase Acoustic Research Acoustic Zen Acurus Adcom Aerial Acoustics Aesthetix Alpha-Core Ambiance Acoustics AMC Anthem Antique Sound USA Aragon Aerial Arcam Ashly Audio Inc Atma-Sphere Music Systems Audio Artistry AudioControl Audio Note - UK Audio Note Audiophile APS - PurePower AudioQuest Audio Research AudioSpace Audiostatic Audio Valve Audio by Van Alstine Audire Avalon Acoustics Avantgarde Ayre Acoustics B Bagend Balanced Audio Technology Bang & Olufsen Basis Bel Canto Design Beauhorn BGW Billy Bags B&K Blue Circle Bluenote Bolzano Villetri Boulder Bose overrated overpriced Boston Acoustics Burmester Bryston B & W Cabasse Electroaccoustique Calix Canton Cambridge Audio Cambridge SoundWorks Camelot Technology Canare Corporation of America Cardas Carver Corporation Cary Audio CAT Chang Lightspeed Channel Island Audio Chord Ciamara Clark Synthesis Classe Audio Clearaudio Coda Conrad Johnson Continuum Coral Flat Coral Beta 8-10 Coral 15L100 Coral H-100 H104 H105 Creek Audio Crown D Dakiom Dali Daniels Audio darTZeel Day Sequerra DCM Loudspeakers DCS Definitive Technology Denon DK Design Dolby Laboratories Inc DEQX Dulcet (Swan) Duntech Speakers Dynaudio E Earthquake EAR USA Echo Busters Edgarhorn Edge Electronics Eggleston Works Elac Electrocompaniet Electrovoice ELP (Laser Turntable) Eminent Technology EMM Labs Energy Loudspeakers Equitech Evolution Acoustics F Ferguson Hill Fidelity Acoustics Final Lab Florence Audio FM Acoustics Focal/JM Labs 47 Labs Fosgate Fried Furman Sound Furutech G Gallo Speakers GamuT Genelec Genesis German Physiks Gershman Gillmore Audio Goldmund Graff Grace Graham Engineering Groove Tubes Gryphon Audio Designs GTE Audio H Hafler Hagerman Halcro Harbeth Acoustics Harman/Kardon HeadRoom Herron Audio HigherFi Hovland HSU Huff Hyperion Sound I Infinity Innersound Integra Intuitive Design Isophon Ivie Technologies Ixos Cables J Jadis Jamo JBL JBL Pro Components Jeff Rowland JMlab JOB Jolida Joseph Audio Joule Electra JPS Labs JVC K KEF Kenwood Kharma Kimber Kable Kings Audio Kirksaeter Klimo Klipsch Klyne Audio Kora Krell KR Audio Koss Kuzma L Lamm Industries The Lars Legacy Audio Lehmann Audio Levinson Lexicon Lindemann Linn Linn Audio of New Hampshire Lowther LSA Audio Lumen White M M&K Sound Madrigal Magico Magnepan Magnum Dynalab Manger Manley Labs Marantz Mark Levinson Mark & Daniel Mapleshade Marten Design Martin Logan mbl of America McIntosh McCormack Melos Meridian Audio Mesa Engineering Metaxas Audio Systems Mirage Loudspeakers Mission MIT Cables Mondial Designs Monitor Audio Monster Cable Montana Speakers MoonAudio Mordaunt-Short MSB Technology Music Metre Audio Cables Musical Fidelity N NAD Nagra Naim Audio Nakamichi NEAR Nearfield Acoustics NHT Nirvana Audio Accessories NOLA Nordost Nova NRS NTT AudioLabs Nuance NuFORCE O OHM Acoustics Oracle Audio Ortofon Onkyo Outlaw Audio Overkill Audio P Paradigm Parasound Pass Labs Pathos PBN Peak Consult Perreaux Phase Technology Philips Piega Pioneer Plinius Polk audio Polyfusion Proac Proceed PS Audio PSB Speaker Systems PurePower Purist Audio Q QLN Quad Quest Quintessence Acoustics Quicksilver R Raidho / Eben Red Rose Reference 3A Rega REL Acoustics Reson Rethm Revel Rives Audio Rockport Rockford Corporation Rogue Audio Roksan Rotel Jeff Rowland RPG S Sequerra Sennheiser Sennheiser Shamrock Audio Shanling Shahinian Shunyata Research Shure Signature Technologies Siltech Sim2 SME Snell Acoustics Sonic Frontiers Sonus Faber Sooloos Sota Sound Lab Sound Valves Spectral Spectron Stax Stereophile Studio Electric Sunfire Sunny Cable Svetlana Swan Synergistic Research T T+A Tact TAG McLaren Audio Talon Tannoy Tara Labs TAS - The Absolute Sound Tenor TDK Teac Totem Acoustic Technics Theta Digital Thiel Thor Audio Thorens Threshold THX Tice Audio Totem Townshend Audio Transcendent Transparent Transrotor Triad Trichord Research Tri Planar Tube Research Tyler Acoustics U Unison Research Uniwave Tek Usher V VAC VAF Research Van Alstine Van den Hul Vandersteen Velodyne Verity Audio Vitus Voce Divina Von Gaylord Von Schweikert Audio VPI turntables VTL Vyger W Wadia Walker Wattgate WAVAC Wharfedale Wavelength Audio WBT Welborne Labs Western Electric Westlake Wharfdale Whest Win Analog White Audio Labs Wilson Audio Wilson Benesch Wireworld Wisdom Audio Wolcott Wright Y Yamaha YBA Yee, Michael YG Acoustics YS Audio Z Zanden Zero Impedance Zingali Zoethecus Z-Systems

begagnad hifi och stereo - Secondhand stereo - Gebrauchte vintage Hifi kaufen - Brugt stereo og hifi - Vintage & retro stereo




Copyright 2010

Opdateret 12 februar 2018
google-site-verification: google08f9a9f80a3ff518.html